نقش معلم در تربیت اخلاقی دانش آموزان:

معلم باید درك و فهم عمیقی از مسائل اخلاقی داشته باشد و با رفتار عملی خود برای درونی ساختن ارزش‌ها در دانش‌آموزان بكوشد. معلم با دیدن برخورد دانش آموزان باید به منزله مسئول، تسهیل‌كننده و مربی انجام وظیفه كند تا كارشناس امور اخلاقی و فرصت‌هایی را در اختیار آنان قرار دهد تا درباره‌ی اعمال خویش فكر كنند.او باید برنامه‌هایی برای بهبود روابط بین فردی مانند مهارت‌های كلامی و غیركلامی، مهارت گوش‌دادن، آموزش جرئت ورزی، اعتماد به نفس و پرورش حس احترام و قدرشناسی را در شاگردان تنظیم کند.

آموزگار باید برای عملی كردن آموخته‌های اخلاقی مثبت شاگردان برنامه‌ریزی كند و زمینه‌ی مناسب را جهت تشویق رفتارهای عادلانه بچه‌ها در کلاس یا خارج از كلاس فراهم سازد. او باید از عكس‌ها، داستان‌ها، اشعار و زندگی‌نامه‌ها استفاده و دانش‌آموزان را به تفكر درباره مسائل اخلاقی تشویق كند. او باید ضمن بحث‌های كلاسی، آگاهی شاگردان را درباره پیامدهای اعمال اخلاقی و غیراخلاقی افزایش دهد. هدایت بحث‌هایی راجع به یك كتاب و درگیر ساختن شاگردان در پیام اخلاقی آن از طریق این كه بپرسد: الف) به نظرتان شخصیت اصلی داستان چه اخلاقی داشت؟ ب) نویسنده قصد داشت به خواننده چه نکته تربیتی را بگوید؟ بسیار موثر است.

مربی می‌تواند در آموزش درس علوم نیز هر جا که مناسب باشد نكات اخلاقی موضوع را بیان کند تا بچه‌ها بدانند اخلاق فقط مربوط به علوم انسانی نیست. همچنین شاگردان در كلاس ریاضی، متوجه عاداتی مانند شجاعت، سخت‌كوشی و. می‌شوند.

آری، شناخت و تربیت اخلاق بخشی اجتناب ناپذیر از فرآیند آموزش است. وقتی معلمان درباره اخلاق هر کدام از دانش آموزان بیشتر بدانند، توانایی بیشتری نیز برای گرفتن تصمیمات آموزشی خوب در زمینه مسائل اخلاقی خواهند داشت.

بنابراین، معلمان بدانند:

  • از مسائل اخلاقی پرهیز نکنید: بچه‌ها را تشویق نمایید تا درباره مسائل اخلاقی که در مدرسه و اماکن دیگر در زندگی‌شان رخ داده است بحث کنند. در این گونه بحث‌ها با طرح سوال به آنان کمک کنید تا تضادهای اخلاقی موجود را کشف نمایند.
  • بر استدلال اخلاقی تأکید کنید: وقتی از معضلات اخلاقی بحث می‌شود ممکن است دانش آموزان محور بحث جلسه را به بحث‌های غیراخلاقی تغییر دهند؛ وقتی آن‌ها از مسیر خارج می‌شوند شاگردان را سمت جنبه‌های اخلاقی مسئله راهنمایی کنید. همچنینعقاید بچه‌ها را با طرح «سوالات چرا» که باعث فکر کردن آنان درباره استدلال‌های خویش و توضیح بیشتر می‌شود دنبال کنید.
  • کنش متقابل دانش آموز- دانش آموز را برانگیزید: شاگردان را تشویق نمایید که با یکدیگر و نه با شما کنش متقابل داشته باشند.
  • مرجع نباشید: پس از اینکه بحث را به راه انداختید سعی کنید خارج از بحث باشید و فقط تلاش نمایید کودکان را درباره موضوع‌های اخلاقی متمرکز نگهدارید؛ آنان را وادارید که دلایل آرای خویش را عرضه کنند.
  • سطح رشد اخلاقی دانش آموزان را در نظر بگیرید: با درک سطح استدلال اخلاقی بچه‌ها و طرح پرسش بهتر می‌توانید شاگردان را به سمت سطوح پیچیده‌تر استدلال اخلاقی رهنمود سازید.
  • فضای حمایت کننده به وجود آورید: هرگاه مسائل اخلاقی در یک گروه مورد بحث قرارمی گیرد اختلاف رخ می‌دهد. بچه‌ها ممکن است درباره افکار قبلی خود شک کنند و به راحتی آن‌ها را کنار بگذارند؛ چنین جدال ذهنی برای تربیت اخلاقی مهم است ولی باید در فضایی آکنده از همکاری و اعتماد پدید آید. به آن‌ها کمک کنید تا دریابند که شک کردن درباره استدلال فردی دیگران مساوی با شک کردن درباره ارزش‌های شخصی او نیست.

 


نیمکت ما اخلاقی ,شاگردان ,دانش ,بچه‌ها ,مسائل ,آموزان ,دانش آموزان ,مسائل اخلاقی ,استدلال اخلاقی ,اخلاقی دانش ,تربیت اخلاقی ,درباره مسائل اخلاقی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

simasaz رسیور انلاین تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT appsonFa shop آپشن خودرو | دنیای آپشن